Mine informanter er 3 børn på 7, 11 og 14.
Maja 7 år
Har lige haft et gåde tema i læsebogen, så hun har det i frisk erindring, og er straks klar til at læse op. Jeg har optaget dem, og de kan høres herunder. Hun siger de ikke fortæller til hinanden nede i skolen, men synes især århusianer vittigheder er sjove, og forsøger også nogen gange at digte videre på dem
De 3 lydklip bygger på rim og remser, det inspirerer børnene til at bygge videre på dem. Alle er meget simpelt og forudsigeligt opbygget.
Førskolebørnene i min børnehave har også nogle rim omkring deres navne som de er vilde med
Maja Baja kattevattevaja katte vatte viktok tiktok taja
Og så skifter vi bare navnene ud. karakteren er meget formel, og det er derfor nemt for børnene at skifte navnene ud.
Line 11 år
Har lige købt et ungdomsblad, som bliver læst i bilen. Hun bladrer op på vitserne, og begynder uopfordret at læse op af dem. Men siger de ikke bruger vitser ret meget i skolen. Mobilen bliver heller ikke brugt til det.
Selvom ovenstående gådevitser er meget korte, forstår den 7 årige ikke alle pointerne. F.eks den om den dejlige kone. Dertil er hendes sproglige viden ikke veludviklet nok.
Jonas 14 år
Fortæller heller ikke ret mange vitser, men gør stor brug af medierne, til deling af sjove billeder, video’er osv. Ser også komedy og stand up. Så humoren er en del af hverdagen, blot i en anden form, end for blot få år siden.
Han foreslår bl.a. flg. video fra natholdet
Et eksempel på et delt billede
Når børnene er i starten af puberteten, er der mere fokus på det lidt ‘forbudte’ og tabubelagte. Det må gerne være lidt frækt, og derfor deler man nok heller ikke nødvendigvis det hele med sine forældre.
I min praktik havde vi en 18 årig ung fyr, som mentalt nok var udviklet som en 13-14 årig. Han fortalte rigtig mange frække vitser, blondine vitser osv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar