Resume af børns mundtlige legekultur (DKK – Kapitel 9)
Børns mundtlige legekultur bruges som en samlebetegnelse for de aktiviteter, genrer og udtryksformer som børn bruger og deltager i
Den mundtlige legekultur udfoldes oftest ansigt til ansigt børn imellem, og kun med voksne i periferien (børns uformelle netværk)
Legekultur defineres som ”børns æstetiske symbolske udtryksformer) Legekulturen tilegnes gennem deltagelse og udøvelse, og den kræver færdigheder med hensyn til udtryksformer, æstetiske teknikker, organisationsformer, iscenesættelse og performance.
Forskning skelner mellem - Vertikal overlevering - voksen til barn
- Horisontal overlevering – barn til barn
Medierne har dog også betydning, og det er derfor nødvendigt at inddrage samspillet mellem medier og børns mundtlige kultur, for at forstå børns mundtlige legekultur
Sprog, fortælling og mundtlig leg
For at kunne begå sig i de komplekse, foranderlige relationer der er børn imellem, og kunne vedligeholde dem, kræver det, at børnene kan forhandle og skelne om tingene er seriøse, eller med et humoristisk udtryk.
Deltagelse i mundlig humor forudsætter viden indenfor 3 systemer
- Sociokulturelt – børn griner kun af vitser om figurer, hvis de kender dem (f.eks bamse og kylling) Denne forandres over tid, når der kommer nye figurer
- Lingvistisk – Viden om sprogets indretning
- Poetisk – f.eks. tvetydighed, sprogets normer
Gåder og gådevitser
Gådens spørgsmåls – svar formel har flere tusinde år bag sig. Gådeformen lever primært blandt mindre børn, som hurtigt lærer gådens kommunikations og interaktionsformer (spørger og gættere) At gætte gåder kræver sproglig viden, logisk sans, fantasi, viden, overførte betydninger og metaforer.
Mindre børn kan fortælle vittigheder hvor de godt forstår strukturen (f.eks. en dansker, en svensker og en nordmand) men forstår ikke pointen.
Gådevitser har ingen interaktion, fordi gådefortælleren uopfordret giver svaret. Tit markerer et absurd spørgsmål, at vi er i en humoristisk diskurs. Der skabes grupperinger af de der er bevidste om humoristiske muligheder i sproget
Gyserfortællinger
I gyserfortællingen ved fra start af, at noget uhyggeligt vil ske, men vi ved ikke hvornår. Ofte veksler den med en parodi, da den får en helt anden slutning (humoristisk) end forventet. Fortællingens process, stemningen og situtationen er vigtig for denne genre.
Mundtlig fortælling er øjeblikkets og situationens kunstform, hvor den gode fortæller er lydhør og reagerer på reaktioner fra tilhørerne. I modsætning til skriftkulturen, som er bygget op om en bestemt skabelon.
Alle børnene
Genren startede i 1990. Genrens æstetiske konvention består af 3 sætninger. En egenskab eller handling, undtagelsen, og den rimede pointe. Overdrivelsen er det stilistiske virkemiddel
Bruges ofte til tabuiserede emner som død, ødelæggelse, vold, sex osv. I denne form og udtryk, kan det tabuiserede formuleres med en humoristisk distance.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar